Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2015

Velká mlhovina v Orionu M42

Uznání a copyright: Terry Hancock (Down Under Observatory)

Velká mlhovina v Orionu, též známá jako M42, je jednou z nejslavnějších mlhovin na obloze. Na ostrém barevném snímku jsou vpravo hvězdotvorné oblasti mračen zářícího plynu a horké mladé hvězdy a vlevo jsou modravé reflekční mlhoviny NGC 1977 a spol. Tyto pro oči tak přítažlivé mlhoviny se nacházejí na okraji jinak neviditelného obrovského molekulárního komplexu mračen, ale představují jenom malou část bohatství tohoto galaktického sousedství mezihvězdného materiálu. Astronomové uvnitř této dobře prostudované hvězdné porodnice také identifikovali něco, co se zdá jako četné zárodečné planetární soustavy. Zorné pole měří asi dva stupně a v odhadované vzdálenosti mlhoviny v Orionu 1500 světelných let zabírá asi 45 světelných let.

Štítky: Mlhovina Orion, M42, Prach