Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2015

AE Aurigae a mlhovina Planoucí hvězda

Uznání a copyright: Jesús Vargas (Sky-Astrophotography) & Maritxu Poyal (Maritxu)

Hoří hvězda AE Aurigae? Ne. Přestože se AE Aurigae jmenuje planoucí hvězda, okolní mlhovina IC 405 se jmenuje mlhovina Planoucí hvězda a celá ta oblast má barvu ohně, tak nehoří. Oheň se obvykle definuje jako rychlé navazování molekulárního kyslíku, ke kterému dochází jen při dostatečném množství kyslíku a ve vysokoenergetickém prostředí s nízkým obsahem kyslíku, jako je tomu u hvězd, není důležitý. Materiál, který vypadá jako kouř, je většinou mezihvězdný vodík, ovšem obsahuje kouřovité tmavé filamenty z prachových zrn bohatých na uhlík. Jasná hvězda AE Aurigae je vidět vpravo poblíž středu mlhoviny, je tak žhavá, že je modrá a emituje světlo tak energetické, že z okolního plynu vyráží elektrony. Když pak proton znovu zachytí elektron, tak se emituje světlo a je vidět okolní emisní mlhovina. Mlhovina Planoucí hvězda na snímku se nachází asi 1500 světelných let daleko, měří asi 5 světelných let a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Vozky (Auriga).

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru.

Štítky: AE Aurigae, Flaming Star Nebula, Emisní mlhovina