Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2015

Stavba Mezinárodní kosmické stanice

Uznání animace: NASA's Johnson Space Center

Je to největší a nejdůmyslnější objekt, který byl kdy postaven mimo Zemi. Mezinárodní kosmická stanice (ISS) si vyžádala početné lety do vesmíru a více než desetiletí ke své stavbě, ale nyní je jedinečným příbytkem lidstva na zemské orbitě oběžné a je směsí důmyslných orbitálních laboratoří, které zkoumají všechno od tvorby nových materiálů a léků v prostředí mikrogravitace, přes limity lidského těla, až po složení vesmíru. ISS tento měsíc slaví 15 let nepřetržitého osídlení lidmi. ISS doposud navštívili kosmonauti z 15 zemí a vedou ji mezinárodní partnerské organizace NASA (USA), Roscosmos (Rusko), CSA (Kanada), JAXA (Japonsko) a ESA (Evropa). Na animaci je vidět konstrukce ISS část po části od roku 1998 do roku 2011. ISS má délku fotbalového hřiště a stanici lze spatřit jako neobvykle jasný bod, který se pomalu sune nad hlavou kohokoliv, kdo ví, kdy a kam se dívat.

Štítky: ISS, Low Earth orbit, Space shuttle, Video

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci