Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2015

Mlhoviny ve Vozkovi

Uznání a copyright: Fritz Helmut Hemmerich

Starodávné souhvězdí Vozky (Auriga) vyjíždí na severní zimní oblohu vysoko a je bohaté na hvězdokupy a mlhoviny. Tento hloubkový teleskopický pohled se skládá ze snímků přes úzkopásmové a širokopásmové filtry a na obloze zabírá téměř 8 úplňků (4 stupně). V zorném poli je emisní oblast IC 405 (vlevo nahoře), která je vzdálená asi 1500 světelných let. Nazývá se také mlhovina Planoucí hvězda a její červená spletitá mračna zářícího vodíku dostávají energii od žhavé hvězdy typu O AE Aurigae. IC 410 (vpravo nahoře) je výrazně vzdálenější, je asi 12 000 světelných let daleko. Tato hvězdotvorná oblast je slavná svojí zanořenou mladou hvězdokupou NGC 1893 a mračny plynu a prachu ve tvaru pulců. IC 417 a NGC 1931, jsou mladé hvězdokupy Pavouk a Moucha vpravo dole, ještě ponořené do zárodečných mračen, která se nacházejí daleko za IC 405. Hvězdokupa NGC 1907 je u spodního okraje, vpravo od středu. Tento pohled do tak nahuštěného pole je ve směru roviny naší Mléčné dráhy, téměř ve směru galaktického anticentra.

Astrofyzici: Prohlédněte se 1100+ souborů v astrofyzikální knihovně zdrojových kódů.

Štítky: Flaming Star Nebula, Star-formation, Hvězdokupa