Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2015

Nejjasnější skvrna na Ceres

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS/DLR/IDA

Trpasličí planeta Ceres o průměru asi 950 kilometrů je největším objektem v pásu planetek ve Sluneční soustavě. Kamera kosmické sondy Dawn, která od března Ceres zkoumá z oběžné dráhy, odhalila kolem 130 záhadných jasných skvrn, které většinou souvisí s impaktními krátery rozesetými po jinak tmavém povrchu tohoto malého světa. Ta nejjasnější skvrna ve středu 90 kilometrů velkého kráteru Occator je zde vidět na pohledu ve falešných barvách, kde se kombinují blízko infračervená a viditelná obrazová data. Při studiu těchto jasných skvrn se nyní přišlo na to, že jejich odrazné vlastnosti světla pravděpodobně nejvíce odpovídají hexahydrátu síranu hořečnatého. Síran hořečnatý pozemšťané pochopitelně znají jako glauberovu hořkou sůl. Závoj pozorovaný uvnitř kráteru Occator naznačuje, že by sůl mohla být pozůstatkem sublimace směsi soli a vodního ledu na povrchu. Jelikož impakty mohly tento materiál exponovat, tak četné skvrny rozeseté po povrchu Ceres by mohly ukazovat na podpovrchovou vrstvu směsi soli a ledu. Sonda Dawn začne uprostřed prosince pozorovat ze své nejbližší oběžné mapovací dráhy kolem Ceres.

Štítky: Ceres, Occator, Jasná skvrna

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.