Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. prosinec 2015

SN Refsdal: První předpovězený obraz supernovy

Uznání: NASA, ESA, and S. Rodney (JHU) and the FrontierSN team; T. Treu (UCLA), P. Kelly (UC Berkeley), and the GLASS team; J. Lotz (STScI) and the Frontier Fields team; M. Postman (STScI) and the CLASH team; and Z. Levay (STScI)

Je zase zpátky. Zatím ještě nikdy nebylo předpovězeno pozorování supernovy. Tato jedinečná astronomická událost nastala v poli galaktické kupy MACS J1149.5+2223. Ty nejjasnější body na obrázku jsou galaxie v této kupě. Opravdová supernova nazvaná Refsdalova supernova už jednou ve vesmíru nastala a to daleko za touto hmotnou galaktickou kupou. Gravitace kupy působí jako hmotná gravitační čočka, dělí obraz Refsdalovy supernovy do více jasných obrazů. Jeden z těchto obrazů na Zemi dorazil asi před 10 lety, nejspíš v tom horním červeném kroužku, ale zůstal nepovšimnut. Další 4 jasné obrazy se objevily v dubnu v červeném kroužku dole a byly rozloženy kolem hmotné galaxie v této kupě jako první supernova v Einsteinově kříži. To ale není všechno. Analýza ukázala, že dalších 6 jasných obrazů supernovy je nejspíš ještě stále na cestě k Zemi a asi dorazí během roku. Počátkem tohoto měsíce byl uprostřed červeného kroužku objeven šestý obraz supernovy, jak se očekávalo. Studium postupných obrazů, jako jsou tyto, lidstvu umožňuje pochopení distribuce hmoty v galaxiích a kupách, jak rychle se rozpíná vesmír a jak explodují hmotné hvězdy.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru.

Štítky: Supernova, SN Refsdal, Einsteinův kříž