Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2016

Infračervený portrét Velkého Magellanova mračna

Uznání: ESA / NASA / JPL-Caltech / STScI

Tímto infračerveným portrétem Velkého Magellanova mračna, satelitní galaxie naší Mléčné dráhy, se vlní mračna kosmického prachu. Pozoruhodný kompozitní obraz z Herschelovy kosmické observatoře a ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje, že sousední trpasličí galaxii vyplňují prachová mračna, která se podobají prachu v rovině Mléčné dráhy samotné. Teplota prachu může sloužit ke stopování hvězdotvorné aktivity. Data ze Spitzera v modré barvě ukazují na teplý prach zahřívaný mladými hvězdami. Přístroje z Herschela získaly údaje, které jsou zde vidět v červené a zelené barvě, které ukazují emisi prachu z chladnějších mezilehlých oblastí, kde vznik hvězd teprve započal, nebo už skončil. Infračervenému vzhledu Velkého Magellanova mračna dominuje emise z prachu, ovšem od vzhledu na optických snímcích se liší. Přesto u této galaxie stále vyniká dobře známá mlhovina Tarantule, která je snadno vidět jako nejjasnější oblast vlevo od středu. Velké Magellanovo mračno je vzdálené zhruba 160 000 světelných let a měří asi 30 000 světelných let.

Štítky: Lmc, Large magellanic cloud, Herschel space observatory, Prach