Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2016

Hvězdokupa R136

Uznání: NASA, ESA, & F. Paresce (INAF-IASF), R. O'Connell (U. Virginia), & the HST WFC3 Science Oversight Committee

Ve středu hvězdotvorné oblasti 30 Doradus se nachází kupa těch největších, nejžhavějších a nejhmotnějších známých hvězd. Dohromady se tyto hvězdy nazývají hvězdokupa R136 a zde jsou vidět ve viditelném světle, jak je v roce 2009 na snímku zachytila kamera Wide Field Camera 3 z Hubblova kosmického dalekohledu. Plynová a prachová mračna v 30 Doradus, též známé jako mlhovina Tarantule, opracovávají silné větry a ultrafialové záření z kupy těchto žhavých hvězd do podlouhlých útvarů. Mlhovina 30 Doradus se nachází v sousední galaxii známé jako Velké Magellanovo mračno a nachází se zhruba 170 000 světelných let daleko.

Štítky: Hvězdokupa, R136, Large magellanic cloud