Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2016

Odkud jsou prvky

Uznání: Cmglee (Own work) CC BY-SA 3.0 or GFDL, via Wikimedia Commons

Vodík, který je vašem těle v každé molekule vody, pochází z velkého třesku. Ve vesmíru nejsou žádné další patrné zdroje vodíku. Uhlík ve vašem těle vznikl slučování jader uvnitř hvězd, stejně jako kyslík. Většina železa ve vašem těle vznikla dávno a daleko při výbuchu hvězd formou supernov. Zlato ve vašich špercích vzniklo nejspíše při srážkách neutronových hvězd, které mohly být vidět jako krátká gama vzplanutí. Prvky jako fosfor a měď se v našich tělech vyskytují jen ve stopovém množství, ale pro fungování všeho známého života jsou podstatné. Barevné kódování periodické tabulky ukazuje nejlepší znalosti lidstva o původu všech známých prvků. Místa, kde by mohla vznikat jádra některých prvků, jako je třeba měď, nejsou dobře známa a jsou předmětem pozorování i počítačového výzkumu.

Štítky: Prvky, Nucleosynthesis, Life