Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2016

Advanced LIGO: Vylepšené detektory gravitačních vln

Uznání: LIGO, Caltech, MIT, NSF

Urychlete náboj a dostanete elektromagnetické záření: světlo. Urychlete jakoukoliv hmotu a dostanete gravitační záření. Světlo vidíte vždycky, ale potvrzená přímá detekce gravitačního záření doposud uniká. Když se gravitační vlny pohltí, tak vytvářejí nepatrné symetrické chvění, které se podobá mačkání gumového míče a rychle mizí. Na rozlišení gravitačních vln od každodenních záchvěvů se dá využít oddělených detektorů. Silné astronomické zdroje gravitačních vln by zároveň rozechvěly i detektory na opačných stranách Země. Na obrázku jsou vidět 4 kilometry dlouhá ramena jednoho takového detektoru: LIGO Hanford Observatory ve státě Washington v USA. Spolu s interferometrem v Louisianě jsou tyto detektory gravitačních vln stále vylepšovány a nyní jsou citlivější, než kdy předtím.

Štítky: LIGO, Gravitační vlny, Záření