Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2016

Galaxie v řece

Uznání a copyright: CEDIC Team - Processing: Markus Blauensteiner

Velké galaxie rostou pojídáním těch menších. Dokonce i naše vlastní galaxie praktikuje galaktický kanibalismus a absorbuje menší galaxie, které se dostaly příliš blízko a gravitace Mléčné dráhy je zachytila. Tato praxe je ovšem ve vesmíru běžná, a ilustruje ji tento pár interagujících galaxií z břehů jižního souhvězdí řeky Eridanus. Velká zborcená spirální galaxie NGC 1532 se nachází více než 50 miliónů světelných let daleko a je vidět zaklesnuta do gravitačního zápasu s trpasličí galaxií NGC 1531 (vpravo od středu), zápasu, který ta menší galaxie nakonec prohraje. Z boku viděná spirální galaxie NGC 1532 měří asi 100 000 světelných let. Do podrobností na tomto ostrém snímku zachycený pár NGC 1532/1531 se považuje za podobný s dobře prostudovaným systémem zepředu viděné spirály s menší doprovodnou složkou známým jako M51.

Štítky: Ngc1532, Ngc1531, Eridanus, Galaxie, Interacting galaxies, Merging galaxies