Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2016

Mlhovina Tarantule

Uznání a copyright: Processing - Robert Gendler, Roberto Colombari
Data - Hubble Tarantula Treasury, European Southern Observatory

Mlhovina Tarantule o průměru více než tisíc světelných let je obří hvězdotvornou oblastí v nedaleké satelitní galaxii Velký Magellanův oblak, asi 180 tisíc světelných let daleko. Tento kosmický pavoukovec, který se roztahuje na tomto nádherném kosmickém pohledu vytvořeném z kosmických a pozemských obrazových dat, je největší a nejbouřlivější známou hvězdotvornou oblastí v celé Místní skupině galaxií. Intenzivní záření, hvězdné větry a rázové vlny ze supernov pocházejí z mladé centrální hvězdokupy katalogizované jako R136, která dodává energii záři mlhoviny a tvaruje pavoučí filamenty uvnitř Tarantule (NGC 2070). V okolí Tarantule jsou další hvězdotvorné oblasti s mladými hvězdokupami, filamenty a mračny rozfouknutými do tvaru bublin. V zorném poli je vpravo dole také místo nejbližší soudobé supernovy SN 1987A. Bohaté pole zabírá v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado) asi 1 stupeň, neboli dva úplňky. Pokud by byla mlhovina Tarantule blíže, řekněme tak blízko, jako je 1500 světelných let vzdálená místní hvězdotvorná oblast Mlhovina Orion, tak by vyplňovala půl oblohy.

Štítky: Ngc2070, Tarantula nebula, 30 Doradus, Lmc