Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2016

NGC 6188 a NGC 6164

Uznání a copyright: Martin Pugh & Rick Stevenson

V mračnech zářícího plynu obrovské hvězdotvorné oblasti NGC 6188 číhají fantastické tvary. Tato emisní mlhovina se nachází asi 4000 světelných let daleko na okraji velkého molekulárního mračna, které veviditelných vlnových délkách není vidět, v jižním souhvězdí Oltáře (Ara). Hmotné mladé hvězdy ze zanořené OB1 asociace Ara v této oblasti vznikly teprve před několika milióny lety a opracovávají tmavé útvary a pohánějí záři mlhoviny hvězdnými větry a intenzivním ultrafialovým zářením. Samotné nedávné vznikání hvězd bylo nejspíše vyvoláno větry a výbuchy supernov z předešlé generace hmotných hvězd, které vymetly a stlačily molekulární plyn. K mlhovině NGC 6188 se na tomto kosmickém plátně vpravo dole připojila vzácná emisní mlhovina NGC 6164, kterou vytvořila jedna z nejhmotnějších hvězd typu O v této oblasti. NGC 6164 se vzhledem podobá mnoha planetárním mlhovinám, výrazně symetrickou obálka a slabé halo obklopuje centrální hvězdu u spodního okraje. Impozantně široké zorné pole měří asi 3 stupně (6 úplňků), což v odhadované vzdálenosti NGC 6188 odpovídá velikosti asi 200 světelných let. Kompozitní obrázek se skládá ze tří samostatných snímků.

Štítky: Hvězdy, Nebulas, NGC 6188, NGC 6164