Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2016

Polární záře a magnetosféra Jupiteru

Uznání ilustrace: JAXA; Inset Image Credit: NASA, ESA, Chandra, Hubble

Jupiter má polární záře. Magnetické pole největší planety Sluneční soustavy se po dopadu poryvu nabitých částic ze Slunce stlačuje podobně jako u Země. Tato magnetická komprese směřuje nabité částice k pólům Jupiteru a dolů do jeho atmosféry. Z atmosférických plynů jsou tam vyráženy elektrony, jsou dočasně excitovány a poté, když se rekombinují s atmosférickými ionty, tak vzniká světlo polární záře. Na ilustraci je vidět magnetosféra kolem Jupiteru v akci. Na vloženém snímku, který byl zveřejněn minulý měsíc, rentgenová observatoř Chandra na oběžné dráze kolem Země ukázala nečekaně silné rentgenové záření, které pochází z polárních září Jupiteru a ve falešných barvách purpurovou barvu. Vložený snímek z Chandry je superponován přes optický snímek pořízený jinou dobu Hubblovým kosmickým dalekohledem. Tato polární záře byla na Jupiteru vidět v říjnu 2011, několik dnů poté, co Slunce emitovalo silný výtrysk koronální hmoty (CME - Coronal Mass Ejection).

Štítky: Chandrův kosmický dalekohled, Jupiter, Polární záře