Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. duben 2016

Galaxie Einsteinův prstenec

Uznání: Y. Hezaveh (Stanford) et al., ALMA (NRAO/ESO/NAOJ), NASA/ESA Hubble Space Telescope

Může se jedna galaxie schovávat za druhou? Nikoliv v případě SDP.81. Modrá galaxie v popředí na obrázku z Hubblova kosmického dalekohledu působí jako obrovská gravitační čočka a ohýbá světlo galaxie v pozadí, která je vidět na snímku pořízeném v rádiových vlnách dalekohledem ALMA (Atacama Large Millimeter Array) červeně, kolem sebe a umožňuje ji vidět. Zákryt je tak dokonalý, že obraz vzdálené galaxie je zborcen do částečného prstence kolem galaxie v popředí a tomu se říká Einsteinův prstenec. Podrobná analýza zborcení gravitační čočkou ukazuje, že ta malá tmavá satelitní galaxie se také podílí na ohybu světla a tak posiluje náznaky, že mnohé satelitní galaxie jsou slabé a že jim dominuje temná hmota. Tato malá galaxie je vidět jako malá bílá tečka vlevo. I když má tento Einsteinův prstenec pouze několik obloukových vteřin, tak ve skutečnosti měří desítky tisíc světelných let.

Komentáře? Otázky? Klikněte na odkaz Discuss.

Štítky: Trpasličí galaxie, Gravitační čočky, Einstein ring