Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. květen 2016

NGC 5078 a přátelé

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Eric Benson

V tomto ostrém teleskopickém poli jsou dvě jasné galaxie. Spirální galaxii s příčkou NGC 5101 (vpravo nahoře) a téměř z boku viděnou NGC 5078 od sebe na obloze dělí asi 0,5 stupně, tedy zdánlivý rozměr úplňku. Obě galaxie se nacházejí v klikatém souhvězdí Hydry, obě jsou vzdálené asi 90 miliónů světelných let a obě se velikostí podobají naší velké Mléčné dráze. Pokud by se obě opravdu nacházely ve stejné vzdálenosti, tak je do sebe dělila vzdálenost pouze zhruba 800 000 světelných let. To je méně než polovina vzdálenosti mezi Mléčnou dráhou a Galaxií v Andromedě. NGC 5078 interaguje s menší doprovodnou galaxií katalogizovanou jako IC 879, která je vidět vlevo od jasného jádra větší galaxie. Barevné zorné pole posévají ještě vzdálenější galaxie pozadí. Některé jsou dokonce vidět přes disk NGC 5101. Ovšem ty výrazně paprsčité hvězdy jsou v popředí, uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy.

Štítky: Ngc5078, Ngc5101, Ic879, Galaxie