Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. květen 2016

IC 5067 v mlhovině Pelikán

Uznání a copyright: Data - Subaru Telescope (NAOJ), R. Colombari, Processing - Roberto Colombari

Výrazná emisní brázda, která je vidět na tomto ostrém a barevném záběru, je katalogizována jako IC 5067. Brázda je součástí větší emisní mlhoviny se zřetelným tvarem, která se populárně nazývá mlhovina Pelikán, měří asi 10 světelných let a sleduje křivku hlavy a krku kosmického pelikána. Pohled ve falešných barvách ukazuje všude přítomnou záři úzkých emisních čar atomů v mlhovině v barevné paletě, kterou zpopularizovaly snímky hvězdotvorných oblastí Hubblovým kosmickým dalekohledem. Ty fantastické, tmavé útvary v zorném poli širokém asi půl stupně jsou mračna chladného plynu a prachu opracovaná větry a zářením ze žhavých, hmotných hvězd. Podrobné snímky některých opracovaných mračen vykazují zřetelné známky nově vznikajících hvězd. Mlhovina Pelikán je katalogizována jako IC 5070 a je asi 2000 světelnch let daleko. Abyste ji našli, tak se dívejte na severovýchod od jasné hvězdy Deneb ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Ic5067, Mlhovina Pelikán, Ic5070, Star-formation