Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červenec 2016

The Orion Nebula in Infrared from HAWK I

Image Credit: ESO, VLT, HAWK-I, H. Drass et al.

Nejhloubkovější infračervený snímek mlhoviny v Orionu odkryla bohatství předtím neznámých hvězd o nízké hmotnosti, a docela možná i volně plujících planet. Malebná mlhovina je nejlépe známá viditelném světle, kde je vidět mnoho jasných hvězd a jasného zářícího plynu. Mlhovina v Orionu je katalogizována jako M42 a při vzdálenosti 1300 světelných let je k Zemi nejbližší velkou hvězdnou porodnicí. Všudepřítomný prach v Orionu se dá prohlédnout infračervený světlem, což opět nedávno učinila důmyslná kamera HAWK-I, která byla připojena k Velmi velkým dalekohledům Evropské jižní observatoře ve vysokých chilských horách. Na hloubkovém infračerveném snímku s vysokým rozlišením je vidět mnoho světelných bodů, z nichž jsou mnohé jistě hnědí trpaslíci, ale některé z nich patří do nečekaně bohaté skupiny volně plujících planet. Pochopení toho, jak tyto objekty s nízkou hmotností vznikly, je důležité pro porozumění vzniku hvězd oběcně a může dokonce lidstvu pomoci k lepšímu pochopení raných let Sluneční soustavy.

Remastrovaná verze tohoto snímku: S novými barvami a většími podrobnostmi.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, Infračervený

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.