Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2016

Orlí mlhovina z Herschela

Uznání a copyright: ESA/Herschel/PACS, SPIRE/Hi-GAL Project
Acknowledgment: G. Li Causi, IAPS/INAF

Na nyní slavném snímku pilířů stvoření z Hubblova kosmického dalekohledu jsou světelné roky dlouhé sloupce chladného plynu a prachu, ve kterých vznikají uvnitř Orlí mlhoviny M16 hvězdy. Kompozitní pohled ve falešných barvách na tuto blízkou hvězdnou porodnici využívá data z panoramatického průzkumu mezihvězdných mračen v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy z Herschelovy kosmické observatoře. Herschelovy detektory dalekého infračerveného světla zaznamenaly emisi přímo z chladného prachu v této oblasti. Slavné pilíře jsou ve středu obrazu. Zatímco centrální skupina horkých mladých hvězd na těchto infračervených vlnových délkách není zřejmá, radiace a vítr z těchto hvězd v mezihvězdných mračnech vykrajuje různé tvary. Rozptýlené bílé skvrny jsou hustší uzlíky plynu a prachu, zhustky materiálu, který se smršťuje za vzniku nových hvězd. Orlí mlhovina je asi 6500 světelných let daleko a je snadným cílem pro triedry nebo pro malé dalekohledy v na mlhoviny bohatém děleném souhvězdí Ocas hada (Serpens Cauda).

Štítky: M16, Orlí mlhovina, Prach, Herschel