Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2016

Srážka galaxií ve Stephanově kvintetu

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA; Processing & Copyright: Jose Jimenez Priego

Přežije některá z těchto galaxií? Srážka dvou spirálních galaxií NGC 7318 by se mohla popsat jako semifinále galaktického vylučovacího turnaje. Obraz, na který se díváte, byl vytvořen ze snímků pořízených Hubblovým kosmickým dalekohledem. Pokud do sebe vzájemně narazí galaxie, tak se děje mnoho věcí, včetně gravitačního zborcení, kondenzace plynu za vzniku nových epizod vznikání hvězd a konečně splynutí dvou galaxií do jedné. Jelikož jsou obě tyto galaxie součástí Stephanova kvintetu, tak závěrečné kolo zápasu galaxií nejspíše nastane v příštích několika miliardách let s konečným výsledkem mnoha rozesetých hvězd a jedné velké galaxie. Je docela možné, že výslednou galaxii nebude snadné identifikovat s jejími původními složkami. Stephanův kvintet byla první identifikovaná skupina galaxií, nachází se asi 300 miliónů světelných let daleko a je vidět středně velkým dalekohledem v souhvězdí okřídleného koně (Pegasus).

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2017: Snímky NASA