Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2016

Velikonoční zajíček poskočil k NGC 4725

Uznání a copyright: Bob English

Druhá nejjasnější trpasličí planeta v Kuiperově pásu se oficiálně jmenuje Makemake, ale její objevitelé jí nejprve říkali "Easterbunny", neboli velikonoční zajíček. Na tomto astronomickém snímku složeném z obrazových dat z 29. a 30. června je tento svět ledu vidět dvakrát vedle jasné spirální galaxie NGC 4725. Makemake označují červené čárky a její poloha se v zorném poli podomácku vyrobeného dalekohledu během dvou nocí na vzdálené oběžné dráze změnila. Ve zmíněných dnech byla Makemake asi 52,5 astronomických jednotek neboli 7,3 světelných hodin daleko a promítala vedle spirální galaxie v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Bernices). NGC 4725 měří přes 100 000 světelných let a je daleko 41 miliónů světelných let. O Makemake je nyní známo, že má přinejmenším jeden měsíc. NGC 4725 je slavná jednoramenná spirální galaxie.

Dívejte se na nebe! Meteorický roj Perseid!

Štítky: MakeMake, Ngc4725, Dwarf planet, Spirální galaxie