Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2016

Meteor před galaxií

Uznání a copyright: Fritz Helmut Hemmerich

Co je to ta zelená čára před Galaxií v Andromedě? Meteor. Při fotografování Galaxie v Andromedě poblíž maxima meteorického roje Perseid minulý pátek přelétlo z hloubky vesmíru právě před vzdálenou společnicí naší Galaxie Mléčné dráhy malé zrnko písku. Přeletět desetistupňové pole trvalo malému meteoru pouze zlomek sekundy. Po vstupu do atmosféry Země meteor při bouřlivém rozpadu několikrát zazářil. Zelená barva pochází od meteorického plynu, který nejspíš vznikal odpařováním niklu. I když byla expozice načasována tak, aby zachytila Perseidy, tak podle orientace stopy se zdá, že tento meteor patří k jižním delta Akvaridám, což je meteorický roj, který vyvrcholil o pár týdnů dříve.
Poznámka překladatele: Snímek připomíná fotografii meteoru vedle Galaxie v Andromedě, kterou pořídil Josef Klepešta (1, 2, 3) 12. září 1923.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2017 s obrázky NASA.

Štítky: M31, Meteor, Andromeda galaxy