Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 2016

Vodíková mračna v M33

Uznání a copyright: Danilo Pivato, Gimmi Ratto

Zdá se, že nádherná spirální galaxie M33 má více než obvyklý podíl zářícího vodíku. M33 je významným členem místní skupiny galaxií, je též známá jako Galaxie v Trojúhelníku a nachází se ve vzdálenosti asi 3 milióny světelných let. Na tomto teleskopickém portrétu je vidět vnitřních zhruba 30 000 světelných let, které zvýrazňují červená mračna ionizovaného vodíku, neboli HII oblasti. Obří HII oblasti v M33, které se nacházejí podél spirálních ramen vinoucích se až k jádru, jsou jedny z největších známých hvězdných porodnic, kde vznikají hmotné hvězdy s krátkým životem. Intenzivní ultrafialové záření ze svítivých hmotných hvězd ionizuje okolní vodík a tak vytváří charakteristickou červenou záři. Tento obrázek vznikl kombinací širokopásmových barevných dat s úzkopásmovými daty pořízenými přes H-alfa filtr. H-alfa filtr propouští světlo pouze z nejsilnější viditelné emisní čáry vodíku.

Štítky: M33, Ngc 598, H alpha, Vodík, Star-forming region, Oblast H-II