Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. říjen 2016

Stěna tvoření hvězd v Labuti

Uznání a copyright: Sara Wager

Hvězdy někdy vznikají ve stěnách, v jasných stěnách mezihvězdného plynu. Na tomto velice živém pohledu hvězdy vznikají v emisním hřebenu ve tvaru písmene W, který je znám jako Stěna v Labuti. Kosmický hřeben měří asi 20 světelných let a je součástí větší emisní mlhoviny se zřetelnými obrysy, které se říká Severní Amerika. Mozaika snímků vznikla s využitím úzkopásmových obrazových dat, která zvýrazňují výmluvnou červenou záři ionizovaných atomů vodíku po rekombinaci s elektrony a sleduje ionizační frontu s jemnými tmavými prachovými útvary v siluetě. Tyto tmavé útvary v zorném poli jsou mračna chladného plynu a prachu, nejspíše s uvnitř vznikajícími hvězdami, které opracovala energetická radiace z mladých, žhavých, hmotných hvězd v této oblasti. Samotná mlhovina Severní Amerika, nebo též NGC 7000, je asi 1500 světelných let daleko.

Štítky: Cygnus wall, Mlhovina Severní Amerika, Star-formation