Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2016

HI4PI: Vodíková obloha

Uznání: Benjamin Winkel & the HI4PI Collaboration

Kde jsou plynová mračna v Mléčné dráze a kam plují? Nedávno byla dokončena a zveřejněna nová mapa oblohy výskytu nejrozšířenějšího plynu vodíku ve vesmíru s vysokým rozlišením a spolu s podkladovými daty může pomoci zodpovědět tuto otázku. Nahoře je vidět mapa celé oblohy v emisi vodíku na 21 cm, která barevně ukazuje jeho výskyt a rychlost, přičemž nízké radiální rychlosti vůči nám mají modrou barvu a od nás mají barvu zelenou. Ten pás uprostřed je rovina naší Galaxie Mléčné dráhy, zatímco ty jasné skvrny vpravo dole jsou sousední Magellanova oblaka. Mapa HI4PI shrnuje data z více než jednoho miliónu pozorování 100 metrovým radioteleskopem v Eiffelsbergu v Německu na severní polokouli a "mísou", tedy 64 metrovým radioteleskopem v australském Parkesu na jižní polokouli. Podrobnosti v mapě nejenom že lidstvo lépe informují o vzniku hvězd a o mezihvězdném plynu v naší Mléčné dráze, ale také kolik světla z je tímto lokálním plynem nejspíš absorbováno při pozorování ven do vesmíru. Mnoha podrobnostem na mapě doposud nerozumíme.

Štítky: Obloha, Vodík, Mapa