Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2016

Polární záře nad jižním pólem Jupiteru z Juno

Uznání: NASA, JPL-Caltech, SwRI, ASI, INAF, JIRAM

Proč je nad jižním pólem Jupiteru zářící ovál? Protože je tam polární záře. Kosmická sonda Juno zachytila tento infračervený snímek jasného aurorárního prstence kolem nejbližší části dráhy svého prvního průletu kolem Jupiteru. Polární záře jsou způsobovány energetickými částicemi ze Slunce, které interagují s magnetickým polem planety, přičemž ovály kolem magnetických pólů jsou zcela běžné. Údaje ze sondy Juno předběžně ukazují, že magnetické pole Jupiteru a polární záře jsou nečekaně silné a složité. Počítačová chyba naneštěstí způsobila, že sonda Juno přešla při svém posledním průletu kolem Jupiteru v září do bezpečného režimu. Tato chyba byla opravena a Juno je připravená ke svému dalšímu průletu nad vrcholy mračen Jupiteru tuto neděli.

Štítky: Polární záře, Jupiter, Juno