Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2017

Sharpless 249 a mlhovina Medúza

Uznání a copyright: Eric Coles

Na této pěkné teleskopické mozaice je normálně slabá a prchavá mlhovina Medúza. Scénu dole ukotvuje jasná hvězda Eta Geminorum, u nohy nebeského blížence a mlhovina Medúza je ten jasný emisní oblouk s výběžky dole a vlevo od středu. Kosmická Medúza je je součástí bublinovitého zbytku supernovy IC 443, což je rozpínající se mračno trosek po výbuchu hmotné hvězdy. Světlo z této exploze poprvé dosáhlo Zemi před více než 30 000 lety. O mlhovině Medúza je známo, že podobně jako její přízeň v astrofyzikálních vodách, zbytek po supernově Krabí mlhovina, také hostí zbytek zkolabovaného jádra hvězdy, neutronovou hvězdu. Vpravo nahoře je emisní mlhovina katalogizovaná jako Sharpless 249. Mlhovina Medúza je asi 5000 světelných let daleko. Tento úzkopásmový kompozitní obraz v Hubblově paletě by v té vzdálenosti zabíral asi 300 světelných let.
Oprava: Na správný pravopis slova Medúza upozornil Karel Štech.

Štítky: Ic444, Sh2-249, Ic443, Zbytek supernovy, Emisní mlhovina