Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2017

IC 4406: Zdánlivě čtveratá mlhovina

Uznání: C. R. O'Dell (Vanderbilt U.) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Jak může kulatá hvězda udělat čtveratou mlhovinu? Taková hádanka napadne při studiu planetárních mlhovin jako je IC 4406. Ukazuje se, že IC 4406 je nejspíše dutý válec a jeho čtvercový vzhled je důsledkem pozorování z našeho pohledu válce ze strany. Při pozorování IC 4406 shora bychom nejspíše viděli pohled podobný Prstencové mlhovině. Tento barevní obraz je kompozitem ze snímků pořízených Hubblovým kosmickým dalekohledem v letech 2001 a 2002. Z konců válce teče horký plyn a ohraničující stěny protkávají filamenty temného prachu a molekulárního plynu. Hvězda, která tuto mezihvězdnou skulpturu vytvořila, je vidět v centru planetární mlhoviny. Za několik miliónů let ale v IC 4406 zůstane jen slábnoucí bílý trpaslík.

Štítky: IC 4406, Planetární mlhovina, Hubble