Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2017

Kometa, Sova a galaxie

Uznání a copyright: Barry Riu

Na tomto teleskopickém snímku z 21. března pózuje pro svůj Messierův moment kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak. Zorné pole široké 1 stupeň sdílí se dvěma dobře známými položkami ze slavného katalogu lovce komet z 18. století. Slabá zelenavá kometa byla asi 75 světelných sekund daleko od naší planety a pohybovala se severní jarní oblohou jen kousek pod Velkým vozem. Ta zaprášená, zboku viděná spirální galaxie Messier 108 (ve středu dole) je přes 45 miliónů světelných let daleko. Vpravo nahoře je soví planetární mlhovina Messier 97 se stárnoucí, ale s velice žhavou centrální hvězdou jen 12 tisíc světelných let daleko, což je pořád uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy. Tato slabá periodická kometa, která se jmenuje po svém objeviteli a znovuobjevitelích, byla poprvé spatřena v roce 1858, ale pak zase až v roce 1907 a v roce 1951. Shoda vypočtených oběžných drah ukazovala na to, že se jedná o stejnou kometu, jen pozorovanou vždy s velkým odstupem času. Kometa 41P obíhá Slunce s periodou asi 5,4 let a blíží se ke své nejlepší viditelnosti a největšímu přiblížení k Zemi za více než 100 let 1. dubna.

Štítky: 41/p, Periodic, Kometa, Tuttle-giacobini-kresak, M108, M97