Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2017

SH2-155: Mlhovina Jeskyně

Uznání a copyright: Eric Coles and Mel Helm

V tomto kousku oblohy je vidět mlhovina Jeskyně, emisní oblast Sh2-155 z Sharplessova katalogu. Data na teleskopickém snímku pořízeném přes úzkopásmový filtr sledují červenou záři ionizovaného vodíku. Scéna vzdálená asi 2400 světelných let se nachází v rovině naší Mléčné dráhy v královském severním souhvězdí Kefea (Cepheus). Astronomický výzkum této oblasti ukazuje, že vznikla v hranicích hmotného molekulárního mračna Cepheus B a u žhavých, mladých hvězd asociace Cepheus OB 3. Jasný okraj ionizovaného vodíku dostává energii ze záření žhavých hvězd, kterým dominuje nejjasnější hvězda od středu vlevo nahoře. Zářením poháněné radiační fronty nejspíše spouštějí smršťování jader a vznik nových hvězd uvnitř. Kosmická jeskyně měří něco přes 10 světelných let, což odpovídá velikosti hvězdné porodnice.

Štítky: Caldwell 9, Cave nebula, Sh2-155, Oblast H-II, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.