Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2017

SH2-155: Mlhovina Jeskyně

Uznání a copyright: Eric Coles and Mel Helm

V tomto kousku oblohy je vidět mlhovina Jeskyně, emisní oblast Sh2-155 z Sharplessova katalogu. Data na teleskopickém snímku pořízeném přes úzkopásmový filtr sledují červenou záři ionizovaného vodíku. Scéna vzdálená asi 2400 světelných let se nachází v rovině naší Mléčné dráhy v královském severním souhvězdí Kefea (Cepheus). Astronomický výzkum této oblasti ukazuje, že vznikla v hranicích hmotného molekulárního mračna Cepheus B a u žhavých, mladých hvězd asociace Cepheus OB 3. Jasný okraj ionizovaného vodíku dostává energii ze záření žhavých hvězd, kterým dominuje nejjasnější hvězda od středu vlevo nahoře. Zářením poháněné radiační fronty nejspíše spouštějí smršťování jader a vznik nových hvězd uvnitř. Kosmická jeskyně měří něco přes 10 světelných let, což odpovídá velikosti hvězdné porodnice.

Štítky: Caldwell 9, Cave nebula, Sh2-155, Oblast H-II, Molekulární mračno