Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2017

Obloha ve středu Labutě

Uznání a copyright: Robert Gendler, DSS, BYU

Tento krásný kout nebe v rovině naší Mléčné dráhy poblíž severního konce Velké trhliny a u středu souhvězdí Labutě (Cygnus) namaloval svými tahy kosmický štětec zářícího vodíku. Scéna zachycená na mozaice z 36 panelů teleskopických obrazových dat zabírá asi 6 stupňů. Od středu mozaiky je vlevo nahoře jasný veleobr gama Cygni (Sadr) před komplexem plynových a prachových mračen a nahuštěných polí hvězd. Vlevo od gama Cygni jsou dvě zářící křídla rozdělená dlouhým tmavým prachovým pásem mlhoviny IC 1318 s populárním a pochopitelným názvem Motýlí mlhovina. Kompaktnější jasná mlhovina vpravo dole je NGC 6888, neboli Srpková mlhovina. Některé odhady vzdáleností umisťují gama Cygni do vzdálenosti kolem 1800 světelných let, zatímco odhady pro IC 1318 a NGC 6888 se pohybují od 2000 do 5000 světelných let.

Štítky: Mlhovina Srpek, Ngc6888, Cygnus, Butterfly Nebula, Sadr