Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2017

Mladé hvězdy a prašné mlhoviny v Býku

Uznání a copyright: Lloyd L. Smith, Deep Sky West

Tento komplex prachových mlhovin prodlévá na okraji molekulárního mračna v Býku, vzdáleného zhruba 450 světelných let. A na této kosmické scéně vznikají hvězdy. Teleskopické zorné pole široké 2 stupně tvoří téměř 40 hodin obrazových dat a obsahuje také některé mladistvé hvězdy typu T-Tauri, což je třída hvězd ponořených do zbytků zárodečných mračen vpravo. Tyto hvězdy mají proměnnou jasnost, jsou v závěrečné fázi svého gravitačního smršťování a jsou jen milióny let staré, takže procházejí stelární adolescencí. Jak budou dospívat do stabilních hvězd s nízkou hmotností na hlavní posloupnosti, což je stupeň hvězdného vývoje, kterého naše Slunce dosáhlo před 4,5 miliardami let, tak teplota v jejich jádře poroste, aby se udržela termojaderná fúze. Jedna taková mladistvá proměnná hvězda V1023 Tauri je vidět vlevo. Nachází se uvnitř svého žlutavého prachového mračna, hned vedle výrazné modré reflexní Cederblad 30, též známé jako LBN 782. Kousek nad modrou reflexní mlhovinou je tmavá prachová mlhovina Barnard 7.

Štítky: Ced30, Lbn782, T-tauri star

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.