Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2017

Chladnoucí neutronová hvězda

Uznání: X-ray: NASA/CXC/UNAM/Ioffe/D.Page, P. Shternin et al; Optical: NASA/STScI;
Illustration: NASA/CXC/M. Weiss

Ten jasný zdroj ve středu je neutronová hvězda, neuvěřitelně hustý zhroucený zbytek jádra hmotné hvězdy. Kolem je zbytek supernovy Cassiopeia A (Cas A), který v bezpečné vzdálenosti 11 000 světelných let. Světlo ze supernovy Cas A, smrtícího výbuchu hmotné hvězdy, poprvé dosáhlo Zemi asi před 350 lety. Rozpínající se mračno trosek měří na tomto kompozitním rentgenovém/optickém snímku asi 15 světelných let. Neutronová hvězda Cas A sice chládne, ale je stále je dost horká, aby rentgenově zářila. Za léta pozorování družicovou rentgenovou observatoří Chandra se zjistilo, že se neutronová hvězda ochlazuje velmi rychle, tak rychle, že se badatelé domnívají, že ve velké části neutronové hvězdy vzniká neutronová superkapalina, která nevykazuje tření. Výsledky z Chandry představují první pozorovací důkaz tohoto bizarního stavu neutronové látky.
Oprava: Na různé varianty překladu slova comfortable, zde přeloženo jako bezpečné, upozornil Alexej Šimeček.

Štítky: Zbytek supernovy, Neutronová hvězda, Chandra

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.