Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2017

Závojová mlhovina: Zbytky vybuchlé hvězdy

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Ty závoje jsou všechno co zůstalo po jedné hvězdě v Mléčné dráze. Před asi 7000 lety nějaká hvězda vybuchla jako supernova a po sobě zanechala Závojovou mlhovinu. Rozpínající se mračno bylo tehdy nejspíš tak jasné, jako srpek Měsíce a lidé, kteří tehdy žili na úsvitu psané historie je mohli vidět několik týdnů. Výsledný zbytek supernovy, též známý jako Smyčka v Labuti, dnes zeslábnul a je nyní vidět malým dalekohledem namířeným do souhvězdí Labutě (Cygnus). Pozůstávající Závojová mlhovina je fyzicky veliká, a přesto, že je asi 1400 světelných let daleko, tak na obloze pokrývá pětinásobek úplňku. Obrázek z Hubblova kosmického dalekohledu je mozaika 6 snímků, které dohromady pokrývají asi 2 světelné roky, což je jen malá část rozsáhlého zbytku supernovy. Na snímcích celé Závojové mlhoviny dokonce ani pečlivý čtenáři nemusí být schopni tyto filamenty identifikovat.

Štítky: Závojová mlhovina, Filamenty, Hubblův kosmický dalekohled