Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. říjen 2017

Mlhovina Duše infračerveně z Herschela

Uznání a license: ESA, Herschel Space Obs., NASA, JPL-Caltech

V Duši královny Etiopie vznikají hvězdy. Přesněji, velká hvězdotvorná oblast zvaná mlhovina Duše se nachází v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia), která byla v řecké mytologii marnivou ženou krále, který dávno vládnul zemi kolem horního Nilu. V mlhovině Duše je několik otevřených hvězdokup, velký rádiový zdroj známý jako W5, a velké prázdné bubliny, které vznikly větry kolem mladých hmotných hvězd. Mlhovina Duše se nachází asi 6500 světelných let daleko, měří asi 100 světelných let a obvykle se snímkuje spolu se svou nebeskou sousedkou mlhovinou Srdce (IC 1805). Je vidět na velice podrobném snímku, který byl pořízen minulý měsíc v několika pásmech infračerveného světla družicovým Herschelovým kosmickým dalekohledem.

Sledujte APOD na Facebooku: V angličtině, španělštině, portugalštině, nebo katalánštině.

Štítky: IC 1848, Soul Nebula, Star-formation

12. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 3. do 26. 3. 2023. Začíná astronomické jaro a mění se čas na letní. Měsíc bude v novu. Na večerní obloze svítí hlavně výrazná Venuše. Velmi nízko budou koncem týdne Jupiter a Merkur. Aktivita Slunce je nízká, ale to se může během týdne změnit. Na obloze je jen několik slabších komet. Nastane jeden zajímavější zákryt hvězdy planetkou. V týdnu jsme viděli tři čínské starty i tři starty Falconu 9. Před 30 lety byla objevena kometa Shoemaker-Levy 9, která se v roce 1994 srazila s planetou Jupiter. 95 let se dožívá Jim Lovell, astronaut s českými kořeny, který byl dvakrát u Měsíce, ale na jeho povrch nevstoupil.

Blízké setkání dvou komet  C/2022 E3 (ZTF ) a C/2022 U2 (Atlas)

Titul Česká astrofotografie měsíce za únor 2023 získal snímek „Blízké setkání dvou komet C/2022 E3 (ZTF ) a C/2022 U2 (ATLAS)“, jehož autorem je Roman Hujer     Po delší době obohatila naši oblohu poněkud jasnější kometa. Ovšem, i když se její jméno C/2022 E3 (ZTF) neslo

Ceres a M100

Průchod planetky Ceres kolem galaxie M100 ve dnech 27. a 28. března 2023.