Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. říjen 2017

Hvězdy a prach Jižní koruny

Uznání a copyright: Eric Coles & Martin Pugh

Teleskopickou vyhlídku u severní hranice Jižní koruny (Corona Australis) ve vzdálenosti méně než 500 světelných let obývají modrá prachová oblaka a mladé energetické hvězdy. Světlo ze vzdálenějších hvězd v Mléčné dráze cloní prachová mračna. Světlo z jasných modrých hvězd v této oblasti se odráží od kosmického prachu a vytváří charakteristické modré světlo, jak je vidět ve výrazném komplexu reflexních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727 a IC 4812. Prach také odstiňuje hvězdy, které ještě teprve vznikají. Vlevo se kolem mladé proměnné hvězdy R Coronae Australis obtáčí menší nažloutlá mlhovina NGC 6729. Pod ní září oblouky a smyčky rázových vln obtékaných materiálem z nově vznikajících hvězd zvaných Herbig-Haroovy objekty. Na obloze toto pole měří asi jeden stupeň, což v odhadované vzdálenosti této nedaleké hvězdotvorné oblasti odpovídá téměř 9 světelným rokům.

Zkoumejte vesmír: Generátor náhodných APODů.

Štítky: Reflekční mlhovina, Prach, Corona australis