Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. listopad 2017

Plejády v prachu

Uznání a copyright: Juan Carlos Casado (TWAN, Earth & Stars), Miquel Serra-Ricart & Daniel Padron, FECYT

Dobře známá hvězdokupa Plejády pomalu ničí procházející mračno plynu a prachu. Plejády jsou nejjasnější otevřenou hvězdokupou na pozemské obloze a lze je vidět i pouhým okem z téměř všech severních poloh. Procházející mladé prachové mračno se považuje za součást Gouldova pásu, což je neobvyklý prstenec mladých vznikajících hvězd v okolí Slunce v místní Galaxii Mléčné dráze. Část Gouldova pásu se posledních asi 100 000 let náhodou pohybuje právě přes starší Plejády a vyvolává silnou reakci mezi hvězdami a prachem. Tlak záření z hvězd výrazně odtlačuje prach v okolní modré reflexní mlhovině, přičemž menší prachové částice jsou odtlačovány silněji. Krátkodobým důsledkem je, že se část prachového mračna se stává vláknitým a vrstevnatým. Na hloubkovém snímku je vlevo dole také zachycena kometa C/2015 ER61 (PanSTARRS).

Štítky: Otevřená hvězdokupa, Plejády, Kometa PannSTARRs