Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2017

NGC 7789: Karolinina růže

Uznání a copyright: Guillaume Seigneure

Hvězdokupa NGC 7789 je vzdálená asi 8000 světelných let a nachází se v bohatém poli hvězd v Mléčné dráze v souhvězdí Kasiopeja. Hvězdokupu objevila koncem 18. století astronomka Caroline Lucretia Herschel, takže je též známá jako Karolinina růže. Její sugestivní vzhled tvoří komplex hvězd a mezer. V malých dalekohledech se vizuálně jeví jako květina a to je dáno hnízdovým uspořádání hvězd a mezer mezi nimi. Stáří této galaktické, neboli otevřené hvězdokupy se nyní odhaduje na 1,6 miliardy let a je na ní patrné. Všechny hvězdy v kupě nejspíš vznikly zároveň, ale ty jasnější a hmotnější rychle spálily svoje jaderné palivo. Z mhoha takových hvězd jako je naše Slunce na hlavní posloupnosti se vyvinuli rudí obři, kteří jsou na tomto nádherném kompozitu vidět ve žluté barvě. Astronomové nyní mohou měřením barev a jasnosti modelovat hmotnost a tudíž i věk hvězd v kupě, které právě začínají "opouštět" hlavní posloupnost a stávají se rudými obry. Karolinina růže ve středu tohoto širokoúhlého teleskopického snímku měří přes 50 světelných let a na obloze zabírá asi půl stupně (úhlový rozměr Měsíce).

Štítky: Galactic star cluster, Ngc7789, Caroline lucretia herschel, Rudý obr, Hvězdný vývoj