Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2018

NGC 7635: Mlhovina Bublina se rozpíná

Uznání: Göran Nilsson & The Liverpool Telescope

Je to bublina versus mračno. Na Bublinovou mlhovinu NGC 7635 tlačí hvězdný vítr hmotné hvězdy BD+602522, to je ta modrá hvězda uvnitř mlhoviny, která je vidět vpravo. Vedle dál vpravo je obří molekulární mračno, které je červené. V tomto místě vesmíru se zajímavým způsobem potkává neodolatelná síla s nehnutelným objektem. Mračno se dokáže vyrovnat s rozpínáním bubliny plynu, ale dostává dávku žhavého záření z centrální hvězdy bubliny. Záření ohřívá husté oblasti molekulárního mračna a ty začínají zářit. Bublinová mlhovina, která je vidět na tomto snímku, měří asi 10 světelných let a je součástí mnohem většího komplexu hvězd a jejich obálek. Bublinovou mlhovinu je možné spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí královny Etiopie (Cassiopeia).

Štítky: Bubble nebula, NGC 7635, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.