Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2018

Jupiter infračerveně z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Data: Michael Wong (UC Berkeley) et al.; Processing & License: Judy Schmidt

V infračerveném světle vypadá Jupiter trochu jinak. Abychom lépe porozuměli pohybu mračen na Jupiteru a pomohli kosmické sondě NASA Juno porozumět planetárnímu kontextu malých polí, které snímá, tak Hubblův kosmický dalekohled pravidelně snímkuje celou obří planetu. Barvy Jupiteru, které se sledují, jdou i mimo normální lidský rozsah vidění včetně ultrafialového a infračerveného světla. Zde jsou vidět tři pásy v blízké infračerveném světle v roce 2016, které byly přemapovány do barevného obrazu. Jupiter v infračerveném světle vypadá jinak, zčásti, protože množství slunečního světla, které odráží zpátky je výrazné, což dává mračnům v různých výškách a šířkách různou jasnost. Nicméně i tak na Jupiteru zůstává mnoho dobře známých útvarů včetně světlých zón a tmavých pásů, které planetu obepínají kolem rovníku, Velká rudá skvrna vlevo dole a bouřkový systém šňůra perel jižně od Velké rudé skvrny. Póly září díky závoji ve vysoké atmosféře, kterému dodávají energii nabité částice z magnetosféry Jupiteru. Sonda Juno nyní dokončila 10 z 12 plánovaných vědeckých oběhů a pokračuje v zaznamenávaní dat a tak lidstvu pomáhá porozumět nejenom počasí na Jupiteru, ale také co se skrývá pod tlustými mraky Jupiteru.

Štítky: Jupiter, Infračervený, Hubblův kosmický dalekohled