Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. duben 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. duben 2018

Vzácný záblesk kandidátem na nejvzdálenější spatřenou hvězdu

Uznání: NASA, ESA, & P. Kelly (U. Minnesota) et al.

Patřil tento záblesk nejvzdálenější dosud spatřené hvězdě? Na snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu byl náhodou zaznamenán nečekaný záblesk světla, který by mohl být nejenom neobvyklým jevem gravitační čočky, ale také obrazem normální hvězdy, která by mohla být 100 krát dále, než kterákoliv doposud jednotlivě zobrazená hvězda. Na snímku je vlevo vidět kupa galaxií s mnoha žlutými galaxiemi, zatímco vpravo je roztažený čtverec, kde je patrný zdroj světla v roce 2016, který tam nebyl zřejmý v roce 2011. Spektrum a proměnnost tohoto zdroje nepřipomínají supernovu, ale spíše normálního modrého nadobra zesíleného 2000 krát vlivem gravitační čočky. Zdroj byl nazván Icarus a je v galaxii daleko za touto kupou galaxií daleko ve vesmíru s rudým posuvem 1,5. Pokud je tato interpretace správná a Icarus není explodující hvězda, tak se jedná o nejvzdálenější takové pozorování a další podobně zvětšené hvězdy by mohly poskytnout informace o hvězdách a temné hmotě v kupě galaxií a ve vesmíru.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1600+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Hvězda, Zobrazení gravitační čočkou, Zobrazení gravitační čočkou, Hubble, Hubble