Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2018

Prstence kolem prstencové mlhoviny

Uznání: Hubble, Large Binocular Telescope, Subaru Telescope; Composition & Copyright: Robert Gendler

U dobře známé Prstencové mlhoviny (M57) je toho mnohem více, než je vidět malým dalekohledem. Snadno viditelný centrální prstenec měří asi jeden světelný rok, ale tato pozoruhodně hluboká expozice, společné úsilí kombinovaných dat ze tří různých velkých dalekohledů, zkoumá smyčkovité struktury zářícího plynu, který sahá z centrální hvězdy mlhoviny mnohem dále. Kompozitní obraz obsahuje snímky úzkopásmové emise vodíku, emise viditelného a infračerveného světla. Zářící materiál této dobře prostudované planetární mlhoviny pochopitelně nepochází z planet. Místo toho se jedná o plynovou obálku z vnějších vrstev vyvržených umírající, Slunci podobnou hvězdou. Prstencová mlhovina je asi 2000 světelných let daleko v hudebním souhvězdí Lyra.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1700+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: M57, Prstencová mlhovina, Prstence

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk