Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2018

Neutrino z výtrysku vzdáleného blazaru

Uznání ilustrace: DESY, Science Communication Lab

Lidstvo s přístroji zamrzlými do ledu pod jižním pólem objevilo daleko ve vesmíru neutrino. Pokud bude tento objev povrzen, tak se bude jednat o první jasnou detekci kosmologicky vzdálených neutrin a začátek pozorované asociace mezi energetickými neutriny a kosmickými paprsky ze silných výtrysků ze sálavých kvazarů, z blazarů (blazar: blazing quasar). Jakmile detektor Once the Antarctican IceCube v Antarktidě v září 2017 změřil energetické neutrino, tak se spousta těch nejlepších observatoří, kterými lidstvo disponuje, vrhla do akce a pokoušela se najít protějšek ve světle. A to se jim podařilo. Kromě jiných protějšek identifikovala družicová observatoř NASA Fermi, když zjistila, že gama blazar TXS 0506+056 je ve správném směru a gama záření ze záblesku přichází v téměř shodném času s neutrinem. I když tato i další koincidence polohy a času jsou statisticky silné, tak astronomové budou čekat na další podobnou shodu neutrina a světla z blazaru, aby si byli absolutně jistí. Na obrázku je umělecká představa výtrysku částic , který vyvěrá z černé díry v centru blazaru.

Štítky: Neutrina, Blazar, Výtrysk