Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. září 2018

Hvězdy a prach v Jižní koruně

Uznání a copyright: Josep Drudis

Tento teleskopický pohled zabydlují mračna kosmického prachu a mladé energetické hvězdy méně než 500 světelných let daleko u severní hranice souhvězdí Jižní koruny (Corona Australis). Prachová mračna efektivně cloní světlo ze vzdálenějších hvězd pozadí v Mléčné dráze. Výrazný komplex reflexních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727 a IC 4812 má charakteristickou barvu, jelikož modré světlo z mladých horkých hvězd v této oblasti se odráží od kosmického prachu. Prach z pohledu také odstiňuje hvězdy, které stále ještě vznikají. Vpravo nahoře se menší žlutá mlhovina NGC 6729 obtáčí kolem mladé proměnné hvězdy R Coronae Australis. Zářící oblouky a smyčky blízko ní podstupují rázy z výtoků zanořených nově vzniklých hvězd a identifikují se jako Herbig-Harovy objekty. Na obloze toto zorné pole zabírá asi 1 stupeň. To v odhadované vzdálenosti této blízké hvězdotvorné oblasti představuje asi 9 světelných let.

Štítky: R Coronae Australis, Prach, Star-formation, Ngc6726, Herbig haro