Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2018

Hluboké pole mlhoviny Kukla

Uznání a copyright: Marcel Drechsler (Mediendesign)

V mlhovině Kukla vzniká nová hvězdokupa. Kosmická Kukla vpravo nahoře také zakončuje dlouhou řadu neprůhledných mračen mezihvězdného prachu od ní vlevo. Tato krásná mlhovina je katalogizovaná jako IC 5146, měří téměř 15 světelných let a nachází se zhruba 3300 světelných let daleko v severním souhvězdí Labutě (Cygnus). Podobně jako u jiných hvězdotvorných oblastí i zde vyniká červená barva od zářícího vodíku, který excitují mladé, horké hvězdy a modrá barva od prachem odráženého světla hvězd na okraji téměř neviditelného molekulárního mračna. Ta jasná hvězda blízko středu této mlhoviny je nejspíš stará jenom několik set tisíc let, dodává energii pro její záření a v molekulárním mračnu hvězdotvorného prachu a plynu pomalu čistí dutinu. Výjmečně hluboký barevný pohled na mlhovinu Kukla umožňuje sledovat útvary uvnitř a kolem této prašné porodnice hvězd.

Štítky: IC 5146, Cocoon Nebula, Molekulární mračno