Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2018

Hluboké pole mlhoviny Kukla

Uznání a copyright: Marcel Drechsler (Mediendesign)

V mlhovině Kukla vzniká nová hvězdokupa. Kosmická Kukla vpravo nahoře také zakončuje dlouhou řadu neprůhledných mračen mezihvězdného prachu od ní vlevo. Tato krásná mlhovina je katalogizovaná jako IC 5146, měří téměř 15 světelných let a nachází se zhruba 3300 světelných let daleko v severním souhvězdí Labutě (Cygnus). Podobně jako u jiných hvězdotvorných oblastí i zde vyniká červená barva od zářícího vodíku, který excitují mladé, horké hvězdy a modrá barva od prachem odráženého světla hvězd na okraji téměř neviditelného molekulárního mračna. Ta jasná hvězda blízko středu této mlhoviny je nejspíš stará jenom několik set tisíc let, dodává energii pro její záření a v molekulárním mračnu hvězdotvorného prachu a plynu pomalu čistí dutinu. Výjmečně hluboký barevný pohled na mlhovinu Kukla umožňuje sledovat útvary uvnitř a kolem této prašné porodnice hvězd.

Štítky: IC 5146, Cocoon Nebula, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.