Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 2018

Hyperion: Největší známá galaktická proto nadkupa

Uznání vizualizace: ESO, L. Calçada & Olga Cucciati et al.

Jak v raném vesmíru vznikaly galaxie? Astronomové prozkoumali část tmavé oblohy Velmi velkými dalekohledy v Chile, aby našli a spočítali galaxie, které vznikaly ve velmi mladém vesmíru a tak pomohli s odpovědí na tuto otázku. Analýza distribuce některých vzdálených galaxií (rudý posuv kolem 2,5) zjistila ohromné uskupení galaxií, které měří 300 miliónů světelných let a obsahuje asi 5000 krát více hmoty, než naše Galaxie Mléčná dráha. Je to v současnosti největší a nejhmotnější dosud objevená proto-nadkupa v raném vesmíru nazvaná Hyperion. Proto-nadkupa je skupina mladých galaxií, které gravitačně kolabují za vzniku nadkupy, která sama je skupinou několika kup galaxií, které samy jsou skupinou stovek galaxií, které samy jsou skupinou miliard hvězd. Na vizualizaci jsou hmotné galaxie vybarvené bíle, zatímco oblasti s velkým množstvím menších galaxií jsou modré. Rozpoznání a porozumění takových velkých kup raných galaxií lidstvu umožní pochopit složení a vývoj celého vesmíru.

Štítky: Raný vesmír, Hyperion, Proto-nadkupa