Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2018

Výhled z malé planety

Uznání a copyright: Gyorgy Soponyai

Nepanikařte. Tato projekce jako z malé planety vypadá zmateně, ale ve skutečnosti je digitálně zborcená a pospojovaná z mozaiky snímků, které pokrývají téměř 360x180 stupňů, s nadirem ve středu. Snímky byly pořízeny 31. října v noci z 30 metrů vysoké rozhledny na kopci nedaleko Tatabanya v Maďarsku na planetě Zemi. Mřížová konstrukce rozhledny pochází z místního důlního výtahu. Jelikož se planeta Země otáčí, tak 126 snímků 75 sekund dlouhých expozic také ukazuje zborcení soustředných stop hvězd se severním hvězdným pólem vlevo. Z tohoto místa se jižní pól nachází vpravo od středu, ale pod obzorem této malé planetky.

Štítky: Ngc6188, Ngc6188, Emisní mlhovina, Emisní mlhovina, Molekulární mračno, Molekulární mračno, Young stars, Young stars, OB association, OB association

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.