Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2018

Mlhovina Tarantule

Uznání a copyright: Peter Ward (Barden Ridge Observatory)

Mlhovina Tarantule, též zvaná 30 Doradus, má průměr více než 1000 světelných let a je to obrovská porodnice hvězd v blízké satelitní galaxii Velké Magellanovo mračno. Je asi 180 000 světelných let daleko a je to největší a nejbouřlivější známá hvězdotvorná oblast v celé Místní skupině galaxií Tento kosmický pavoukovec se protahuje na nádherném pohledu složeném z dat z úzkopásmového filtru se středem na emisi ionizovaných atomů vodíku. Uvnitř Tarantule (NGC 2070) řádí intenzivní radiace, hvězdné větry a rázové vlny supernov z centrální mladé hvězdokupy hmotných hvězd katalogizované jako R136, které dodávají energii záři mlhoviny a utvářejí pavoučí vlákna. Kolem Tarantule se nacházejí další hvězdotvorné oblasti s mladými hvězdokupami, filamenty a s nafouknutými bublinovitými mračny. Na obrázku je vlevo od středu vidět i místo nejbližší supernovy moderní doby SN 1987A. Bohaté zorné pole zabírá asi 1 stupeň, neboli 2 úplňky v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado). Pokud by byla mlhovina Tarantule blíže, řekněme 1500 světelných let daleko jako místní hvězdotvorná Mlhovina v Orionu, tak by zabírala půl oblohy.

Stále aktivní: Meteorický roj Leonid.

Štítky: Ngc2070, Tarantula nebula, 30 Doradus, Lmc