Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. listopad 2018

První snímek sondy InSights z Marsu

Uznání: NASA/JPL-Caltech

Sondo InSight z NASA, vítej na Marsu. Kosmická sonda NASA InSight včera po šestiměsíční cestě vnitřní Sluneční soustavou jako vždy za dramatických okolností přistála na Marsu. V asi sedmi minutách musela zabrzdit z rychlosti 20 000 km za hodinu na nulu, přitom zpomalovala až 8 g, její tepelný štít se zahřál až na 1500 stupňů Celsia, poté brzdila padákem a nakonec raketami. Snímek, na který se díváte, byl vůbec první, který sonda InSight na Marsu pořídila a úlevně potvrdil, že zabrzdila dostatečně, aby mohla měkce dosednout a na rudé planetě pracovat. Rakety sondy InSight při závěrečném sestupu rozvířily prach, který je vidět přilepený na průhledném víčku kamery Instrument Context Camera. Kromě špinavých skvrn jsou vidět části přistávacího modulu včetně krytek šroubů dole a přistávací nohy vpravo dole. Na rezavě červené půdě jsou vidět malé kameny a oblouk marťanského obzoru nahoře dělí zemi a oblohu. InSight v příštích týdnech rozvine několik vědeckých přístrojů včetně seismometru pro detekci záchvěvů. Očekává se, že tyto přístroje poskytnou lidstvu dosud neznámé údaje o vnitřku Marsu, a předpokládá se, že se poučíme nejenom o Marsu, ale také o Zemi.

Štítky: InSight, Mars, Povrch

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.