Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. listopad 2018

V Jižní koruně

Uznání a copyright: Fabian Neyer

U severních hranic Jižní koruny (Corona Australis) se na tomto širokém teleskopickém panorámatu v bohatém poli hvězd řasí mračna kosmického prachu. Hustá mračna vzdálená méně než 500 světelných let efektivně cloní světlo ze vzdálenějších hvězd pozadí z Mléčné dráhy. Celý pohled zabírá asi 5 stupňů, neboli v odhadované vzdálenosti mračen asi 45 světelných let. Vpravo se nachází skupina modrých reflexních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727, 6729 a IC 4812. Charakteristická modrá barva vzniká odrazem světla z horkých hvězd na kosmickém prachu. Prach také zaclání pohled na ty hvězdy, které v této oblasti vznikají. Kolem mladé proměnné hvězdy R Coronae Australis je vidět menší žlutá mlhovina NGC 6729. Pod ní jsou oblouky a smyčky Herbig Harových objektů (HH), které souvisí s energetickými nově zrozenými hvězdami. Vpravo nahoře od mlhovin je majestátní kulová hvězdokupa NGC 6723. I když se NGC 6723 zdá být součástí této skupiny, tak její staré hvězdy jsou ve skutečnosti téměř 30 000 světelných let daleko, mnohem dál, než mladé hvězdy z prachových mračen Jižní koruny.

Štítky: Star-formation, Prach, Hvězdy, Corona australis, Ngc6726, Kulová hvězdokupa, Ngc6723